به نظر می رسد حواشی مربوط به دنیای رمز ارزها دامن انویدیا را نیز گرفته است! به تازگی فاش شده است که انویدیا به طور مخفیانه به ماینرها کارت گرافیک فروخته و درآمد حاصل از این موضوع را در ترازهای مالی خود ذکر نکرده است! این موضوع توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا (SEC) عنوان شده و انویدیا به مخفی کاری در زمینه فعالیت در بازار رمز ارزها متهم شده است!

انویدیا 5.5 میلیون دلار به جرم فروش مخفیانه کارت گرافیک به ماینرها جریمه شد!

در این گزارش آمده است که انویدیا افزایش سود فروش محصولات خود را مربوط به گسترش بازار سیستم های «گیمینگ» عنوان کرده و به این ترتیب سرمایه گذاران را گمراه کرده است! در حالی که موفقیت های اخیر انویدیا همگی به بازار بی ثبات و ناپایدار استخراج رمزارز مربوط بوده است! البته انویدیا موضوع دست کاری در صورت حساب های فروش خود را نپذیرفته اما حاضر است تا غرامت 5.5 میلیون دلاری را بپردازد تا از افشای غیر قانونی بیشتر اطلاعات مربوط به این موضوع جلوگیری کند.

جالب اینجاست که تخلفات مالی انویدیا مربوط به گزارش های مالی این شرکت در سال 2018 بوده است. در سال 2017 شاهد رونق فزاینده بازار رمزارزها و رشد سود استخراج اتریوم بودیم. در همین زمان عنوان شد که به دلیل رشد استخراج رمزراز، بازار کارت گرافیک با کمبود مواجه شده و گیمرها از این بابت در حال آسیب دیدن هستند. به همین دلیل انویدیا خط تولید جداگانه CMP را به طور اختصاصی برای تولید کارت گرافیک برای ماینینگ راه اندازی کرد تا کارت گرافیک های گیمینگ آن صرف استخراج رمز ارز نشود. با این حال بسیاری از کارمندان این شرکت ادعا کرده اند که در آن زمان همچنان کارت گرافیک های گیمینگ انویدیا به ماینرها فروخته می شد. در گزارش SEC آمده است که کارکنان فروش انویدیا، به خصوص در چین، گزارش داده اند که افزایش تولید کارت گرافیک های انویدیا، برای رفع کمبود بازار استخراج رمزارزها بوده و هیچ یک از آنها به بازار گیمینگ عرضه نشده است!

انویدیا 5.5 میلیون دلار به جرم فروش مخفیانه کارت گرافیک به ماینرها جریمه شد!

در بخشی دیگر از گزارش SEC عنوان شده است که سرمایه گذاران و تحلیلگران انویدیا در آن زمان خواستار اعلام تأثیر رشد ماینینگ بر افزایش سود شرکت بوده اند و از مدیران ارشد شرکت در این باره توضیحاتی خواسته اند. به خصوص اینکه رشد بازار رمز ارز تا چه حد به فروش بیشتر کارت گرافیک های گیمینگ منجر شده است. اما انویدیا از ذکر ارقام مربوط به فروش کارت گرافیک به ماینرها خودداری کرده و تمامی سود جاری شرکت را مربوط به فروش قطعات به گیمرها عنوان کرده است. این موضوع به نوعی فریب سرمایه گذاران محسوب می شود! چرا که اصولاً بازار استخراج رمزارزها (به خصوص در آن سال ها) ثبات نداشته و سرمایه گذاری در آن کاری پر ریسک به شمار می آمده است. به طوری که بسیاری از شرکت های بزرگ به دلیل مبهم بودن آینده ماینینگ، از ورود جدی به آن خودداری می کرده اند! حال انویدیا با فریب سرمایه گذاران خود از شرایط موجود سوء استفاده کرده و سرمایه آنها را به خطر انداخته است!

انویدیا 5.5 میلیون دلار به جرم فروش مخفیانه کارت گرافیک به ماینرها جریمه شد!

جالب اینجاست که در اواخر سال 2018 (به دلیل تضعیف مارکت ماینینگ در چین)، انویدیا به یکباره پیش بینی درآمد سه ماهه خود را تا 500 میلیون دلار کاهش داد و این موضوع باعث نارضایتی شدید سهامداران این شرکت شد! یکی از مقامات بلند پایه SEC عنوان کرده است که در این زمان، انویدیا مانع از افشای اطلاعات فروش کارت گرافیک های خود شده و سرمایه گذاران را در جریان علت این کاهش درآمد قرار نداده است! در حالیکه افشای این اطلاعات می توانست حتی به رشد بیشتر بازار استخراج رمز ارز هم کمک کند! به هر حال پذیرفتن جریمه 5.5 میلیون دلاری از جانب انویدیا می تواند مهر تأییدی بر تخلف این شرکت باشد!

منبع: theverge